donderdag 31 mei 2012

Oefenen met de goudpan.

Yes vandaag is het dus eindelijk zo ver.

Mijn Goudpannen zijn binnen. ( 2 dus ).
Toen ik ze ging bestellen bedacht ik me ineens dat het veel gezelliger is als Siem en mijn avontuur genoten ook mee kunnen pannen.



Meteen toen ik ze binnen had ben ik begonnen met het pannen van mijn bak Rijn zand.
De pan is 45 CM dus een behoorlijk stuk groter dan het plastic bakje dat ik tot nu toe gebruikt heb.
Een paar grote scheppen zand en klei in de pan en schoonmaken maar.

Klote stenen en grind....

Volgende wat er dus moet komen is een grote zeef en een waterdichte opvang bak.

Afijn na heel veel schudden en spoelen hou ik ook in de pan bijna alleen ijzer over.
Hier en daar zie ik wat stukjes glinsterend geel HEEEEEEEELE kleine stukjes.
Of dat dat goud is ik heb geen idee. Misschien als het een keer echt goud zal zijn zal ik het misschien wel zien.

Voorlopig kan ik nog een hele bak Rijn zand schoonmaken. Al het ijzer dat in mijn pan blijft zitten gooi ik in een potje en alle stenen haal ik er ook uit. Maakt het allemaal makkelijker om het zand later nog een keer te gebruiken.


1 opmerking:

  1. Geweldige hobby!
    Nooit geweten dat je dat ook in Europa kon doen.
    ( Deed mij trouwens meteen denken aan een aflevering van 'little house' waar ze denken goud gevonden te hebben maar het pyriet blijkt, het zogenaamde 'fools-gold'.
    Voor de liefhebbers http://www.youtube.com/watch?v=cb084dAHWgw seizoen 2, aflevering 10: At the end of the Rainbow)

    Ben benieuwd wat jullie allemaal gaan tegenkomen.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen