zondag 20 mei 2012

Ik ben vandaag aan het zoeken gegaan naar een goedkopen manier om oefen materiaal te maken.
Na niet al te lang nadenken heb ik bedacht dat ik misschien met lood kan gaan oefenen. Lood heeft net als goud een hoge massa dichtheid.

Goud 19,2 g/cm3
Lood 11,3 g/cm3

Goud is nog een behoorlijk stukje zwaarder dan lood maar aangezien lood een stuk goedkoper is dan goud lijkt het mij prima oefen materiaal. Als ik een sluis doos kan maken waar ik zelfs kleine stukjes lood kan filteren dan moet het zeker met goud gaan lukken.

Zand en gesteente heeft een massa dichtheid tussen de 1,6 en 3,5 g/cm3
Lood is ongeveer 4 keer zo zwaar als gesteente. Dit lijkt mij genoeg marge om een mooie emmer test materiaal te maken.

Ik kan natuurlijk ook een aantal andere metalen aan het mengsel toe voegen. Zo kan ik ook oefenen met de verschillende kleuren van de metalen. Metalen die ik makkelijk kan toevoegen aangezien ik die in huis heb. Koper, staal, gietijzer, ijzer, tin, lood tin.

Van soldeer tin en loodtin kan ik met mijn soldeerbout kleine klompjes en schilfers maken. Dit word helemaal super oefen materiaal.

Waar is mijn soldeerbout...........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten