zondag 22 juli 2012

Sluisdoos 3.0 " The Big one "

Sluisdoos 3.0 "The big one"

Het principe is het zelfde als de 2.0 maar dan een heel stuk groter 50 cm breed 200 cm lang.

Aan de voor en achterzijden heb ik de steunbalken uit laten steken zodat je hem met 2 man makkelijk kan dragen zelfs volgelanden met materiaal. De sluisdoos met mat en strek metaal gaas erin weegt nog geen 11 kilo.


Toen hij af was was er bij mij wel een twijfel of dat hij misschien niet te groot is. Ach we zullen wel zien een hele grote afstand met het ding lopen is niet echt een optie dus als we dit ding in willen zetten zullen we een plek redelijk dicht bij de weg moeten zoeken.















Ik heb gekozen voor een rechte sluis. Voornaamste rede is dat dat erg makkelijk te maken is. Een redelijk nadeel zou kunnen zijn dat we wel een plek moeten gaan zoeken waar het water snel stroomt zodat het water genoeg kracht heeft om het zand te spoelen.

Bij de meeste sluisdozen die je kan kopen zit er een kleine fuik of trechter aan de voorkant van de sluis. Dit zorgt er voor dat je een hogere waterdruk krijgt in wat rustiger stromend water.

Ik hoop dat mijn "luiheid" mij niet in de vingers gaat snijden. In het ergste geval maken we een dammetje van stenen om de sluis achter te leggen op die manier kunnen we ook een water stroom met hoge druk krijgen in de sluis.


In mijn ontwerp heb ik er ook voor gekozen om geen hoge ribbels te maken tussen de metaalplaten of over de metaal platen heen. Ook dit kan een ontwerpfout zijn. Maar aangezien ik van plan ben om het zand te gaan zeven voor we het door de sluis mikken zullen we denk ik ook geen hoge ribbels nodig hebben.

Vandaag heb ik de grote sluisdoos een klein beetje proefgedraaid met een tuinslang en een kleine hoeveelheid Rijn zand. Dit was voor mij om te zien hoe het zand zich gaat bewegen tussen de metaal en rubber ribbels. Door het heldere water kan je heel mooi zien hoe de ribbels horizontale draaikolkjes maakt en hiermee het zand in beweging houd tussen de metaal ribbels. Tot nu toe alles goed dus.

Om te testen draai ik een metalen ribbel paneel om zodat de openingen naar de stroom toe staan.
Ik weet niet hoe dat het goud er op zal reageren maar de steentjes die in het zand zitten blijven mooi hangen en al het zand wast er mooi lang. Ik denk dat ik een paneel omgedraaid laat voor in Zwitserland. Misschien kan het functioneren als een soort van Nugget vangnet.

Nog 2 dagen te gaan voor we vertrekken en een daarvan is mijn verjaardag. Wordt een leuke week.

2 opmerkingen:

  1. Hi Frits,

    Is het goudzoeken nog gelukt in Zwitserland?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is er nog meer info.
    Is er niet wat dichter bij huis goud te zoeken? (NL.- B.- D.)

    BeantwoordenVerwijderen